Większość nowoczesnych samochodów ciężarowych charakteryzuje się stosunkowo niskim spalaniem mimo dużej mocy jednostki napędowej. Okazuje się jednak, że spalanie da się dodatkowo obniżyć i tyczy się to zarówno nowszych, jak i znacznie starszych konstrukcji. Eco driving ciężarówką to sposób ekonomicznej jazdy, z którego korzysta większość kierowców firm transportowych. Z pozoru wydaje się trudna i bardzo zaawansowana, w praktyce jest jednak zgoła inaczej, gdyż wszystkie rady są logiczne i poprawiają bezpieczeństwo jazdy. Jazda ekonomiczna ciężarówką jest także sposobem obniżenia wydatków związanych z dotarciem do celu. Poznaj nasze wskazówki.
Nadrzędnym celem eco-drivingu jest jazda z możliwie jak najniższym spalaniem i wydajne pokonywanie długich i krótkich dystansów. Sposobów na osiągnięcie odpowiedniego spalania jest bardzo wiele i wbrew pozorom nie tyczą się wyłącznie techniki jazdy i ciągłego doszkalania, lecz także planowania i myślenia o kilka kilometrów na przód. Oznacza to, że ekonomiczna jazda samochodem ciężarowym jest procesem całościowym i aby dobrze spełniał swoje zadanie, musi być w stu procentach przemyślany i przestrzegany.
Na samym wstępie warto uświadomić sobie, kiedy jednostka napędowa spala najwięcej paliwa. Największe straty zawsze wynikają z przyspieszania. Ruszenie spod świateł czy włączanie się do ruchu zdecydowanie zwiększa chwilowe spalanie paliwa, dlatego warto wybierać optymalne trasy szybkiego ruchu. Duże spalanie następuje także podczas jazdy z nieodpowiednią prędkością obrotową silnika. Każda jednostka napędowa ma swój własny zakres obrotów, w którym pracuje najefektywniej, czyli daje najwięcej mocy, pobierając jednocześnie najmniej paliwa. W wielu nowoczesnych samochodach ciężarowych taki zakres obrotów jest zaznaczony na zielono na desce rozdzielczej. Warto ich pilnować. Bardzo istotny jest także dobór odpowiedniego ogumienia i jego stan.
Jednostka napędowa zawsze spala najwięcej paliwa podczas przyspieszania oraz utrzymywania prędkości wyższych niż ta najbardziej ekonomiczna, dlatego zawsze warto obserwować całe otoczenie. Jeśli z daleka widzimy samochód włączający się do ruchu – zwolnijmy, aby nie musieć całkowicie się zatrzymywać i ruszać od zera, co jest związane z podwyższonym spalaniem paliwa. Podobnie z widoczną z daleka sygnalizacją świetlną. Jeśli zauważymy światło zmieniające się z zielonego na żółte, warto zmniejszyć prędkość. “Dotaczanie” się do świateł z włączonym biegiem i obrotach wyższych niż jałowe, skutkuje całkowitym brakiem spalania paliwa. Ten proces nosi nazwę “hamowania silnikiem” i jest fundamentalną częścią ekonomicznej jazdy samochodem ciężarowym.
To bardzo ważny punkt. Ekonomiczna jazda ciężarówką powinna obejmować także optymalne planowanie. Zawsze warto wybierać trasy z jak najmniejszą liczbą ostrych zakrętów, przewężeń i jazdy przez małe miejscowości, gdyż ciągłe przyspieszanie i hamowanie podwyższa spalanie. Podobnie z korkami. Jeśli wiemy, że przed nami tworzy się duży korek, być może lepiej będzie pokonać nieco dalszą, lecz zarazem bardziej płynną trasę.
Podczas załadunku towaru zawsze należy zwracać uwagę na jego rozmieszczenie, na szczęście wie o tym większość magazynierów i kierowców. Umieszczenie ciężkich ładunków na jednej osi zwiększa na tej stronie opór toczenia, co bardzo mocno wpływa na spalanie oraz stan techniczny samochodu ciężarowego. Podobnie jest z przemieszczaniem towaru. Zawsze powinien być dobrze zabezpieczony i stale znajdować się w zaplanowanym miejscu. Jak się zatem okazuje, eco driving ciężarówką jest niezwykle ciekawy i warto go wprowadzić do swojej firmy, obniżając koszty dotarcia do celu.
ZAKRES USŁUG
INFORMACJE
Zadzwoń do nas
+48 519 134 661
Obserwuj nasz profil
⇒ na facebooku
Napisz do nas
biuro@gomolatrans.pl
Gomola Trans | © Copyright - Wszelkie prawa zastrzeżone.
1991 - 2024